1. Educatia are un caracter specific uman, intentionat si constient.caracteristicile educatiei

In baza definitiei, educatia ca fonomen pedagogic, putem deduce ca ea trebuie sa fie atat un proces de transmitere a cunostintelor cat si un proces de invatare in interactiune cu cceea ce ne transmite cadrul didactic.

Pe baze stiintifice s-a demonstrat ca eductia este un proces specific omului si se deosebeste calitativ de dezvoltarea animalelor si a a ltor vietuitoare.

S-a constatat ca educarea umana prin actul de invatare nu este un proces biologic intelectualci el este un proces specific omului din motivul ca este un proces constient.

 

  1. Educatia are un caracte social-istoric. Aceasta reiese din faptl ca educatia se realizeaza in stransa legatura cu relatiile interumane, cu relatiile sociale si cu mediul social. Acestea la randul lor, influenteaza continutul educatiei si modul de desfasurare atat sub aspect informal cat si formal.

Caracterul istoric al educatiei este determinat si de faptul ca educatia se dezvolta o data cu istoricul social.

  1. Educatia este in interactiune cu procesele psihice ale dezvoltarii umane. Procesele psihice se dezvolta in cadrul activitatii educationale, din care motiv ea trebuie sa tina cont de caracteristicile proceselor psihice.
  2. Educatia trebuie sa aiba un caracter necesar, obiectiv si permanent.

Ceea ce inseamna ca educatia este pe de o parte o componenta obiectiva si permanenta in dezvoltarea societatii , deoarece nu se poate gandi societatea si dezvoltarea sociala fara educatie.

Demersul educational

 Idealul educational exprima cerintele si aspiratiile unei societati intr-o anumita etapa istorica sub forma uni model de personalitate umana.

Idealul educational are un nivel ridicat de generalitate si se atinge pe termen lung, la realizarea sa contribuind sistemul educativ in ansamblul sau.

Prin intermediul id. Educational societatea isi proiecteaza propriile aspiratii in legatura cu achizitiile fundamentale ale ale membrilor sai pe care educatia urmeaza sa le realizeze.

Id. Educationale se contureaza la nivelul a 3 coordonate fundamentale:

  1. Dimensiunea sociala – care vizeaza tendinte generale de dezvoltare a acelei societati care va anticipa elementele definitorii ale societatii viitoare, in raport cu care trebuie educat omul;
  2. Dimensiunea psihologica – se refera la tipul de personalitate pe care societatea il solicita, respectiv la ansamblul de trasaturi psihocomportamentale ale membrilor societatii;
  3. Dimensiunea pedagogica – are in vedere posibilitati efective de care dispune activitatea educationala pentru a transpune in practica idealul respectiv.

In ceea ce priveste idealul educational actual al invatamantului din tara noastra, acesta este sintetizat prin formularea urmatoarelor cerinte:  “ dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane in vederea formarii unei personalitati autonome si creative” .

Astfel idealul educational romanesc vizeaza desavarsirea potentialului uman si valorificarea acestuia in vederea functionarii unei personalitati armonioase si creative capabila sa se integreze in societate si sa faca fata cu succes cerintelor de orice natura ale societatii.

Idealul educational al societatii romanesti nu se refera doar la desavarsirea interioara a personalitatii ci are in vedere si asigurarea dimensiunii de ordin vocational al procesului instructiv educativ, vizand exercitarea unei profesiuni cu randament optim.

Concluzionand putem spune ca oricare ar fi societatea in care functioneaza idealul educational, acesta urmareste sa atinga aspectele definitorii pentru contextul istoric si socio-economic in care urmeaza sa se realizeze.

Astfel ca idealul educational are valoare orientativa si impune o anumita atitudine fata de fiinta umana in general si fata de copilul ce este educat, in special.

0
0
0
s2sdefault